2014 Y.KITANO, J.KOSHINO 2-PERSON SHOW <
HOME
> 2016 ART OSAKA
 

 

1/7

TRANSLUCENT / SURFACE

Apr, 2016 at Gallery α(alpha)M, Tokyo, Japan

material: silkscreen paint on perspex

 

「Translucent/Surface(半透明/表面)」

会場:αMギャラリー(東京)

制作年:2016年

素材:アクリルにシルクスクリーンインク

サイズ:各150×100×40mm

 

武蔵野美術大学が運営するノンプロフィットギャラリー、αMギャラリーでは、毎年1人のキュレーターが年間を通し一つのテーマに基づいたシリーズの展覧会を企画します。2016年は、「トランス/リアル?非実体的美術の可能性」というテーマで埼玉県立美術館学芸員の梅津元氏が7本の展覧会を企画しました。その第1回目の展覧会が「Translucent/Surface」(半透明/表面)というタイトルの私の個展でした。

【ステートメント】

版画は絵や図を印刷し量産する事を目的に持つ、いわば絵画の一領域として生まれたメディアですが、時代を経て、技法の多様さ、表現の幅広さを得、自立した芸術表現の一メディアとして発展を重ねています。これまでの美術史の中で、タブローの絵画にも、イメージの反復や、クロスオーバーによる異化効果を意図し、絵画表面に版画の技法を用いた作品も少なからず存在しています。私は学生時代から、モダニズム芸術で使われた因習的な素材や技法、イメージを借用し、コラージュする手法で発表を重ねてきました。ここ10数年のシンプルなカラーフィールドの作品も、それぞれは空間にコラージュするための要素として、その構造をモダニズム芸術から借用してきたものと言っても差し支えありません。今回発表する作品も、異なるメディア、技法を掛け合わす事で、異質な作品を生み出す意図の元に作られたものです。透明のアクリル厚板を支持体とし、その正面と側面の計5面にそれぞれ、シルクスクリーンでインクを1回刷っています。一層の薄い均一に刷られた塗面は不透明塗料でありながら透明な支持体を通してわずかな光を透過させ、半透明感を作品に与えています。絵画は塗料を支持体に塗布する事をその成り立ちとしているメディアですが、塗料や支持体の性質はその絵画の意味に大きな影響を与えます。今回の作品は絵画というメディアを成立させる要素と手法の価値に光を当てた絵画作品とも言えます。

(越野 潤)

αM gallery is a non-profit gallery run by Musashino Art University. The gallery has an exhibition project every year. A curator elected annually by the gallery plans the exhibitions under one theme through the year. In 2016, Gen Umezu, a curator of The Museum of Modern Art, Saitama was elected as the curator of the project. He curated 7 exhibitions besed on the theme of “Trans/Real - potential of intangible art”. And the first of the exhibitions was my solo exhibition titled “Translucent/Surface”.

【Artist Statement】

The medium of printmaking was invented originally as a means of printing and reproducing abstract or figurative images. Then it has continued developing itself until today as an independent means of expression by expanding the variety of approaches and widening the range of applications. I have been producing my artworks by appropriating the conventional materials, techniques and images used in the history of modernism art, incorporating them into my productions. For instance, the simple color field pieces, which I have made for the past decade or so, can safely be categorized as the ones borrowed from the modernism works and styles. In my works, I have employed those color field pieces as an indispensable element to complete my creations because I like them to be seen as a collage or an assemblage of the whole exhibition space. The works for this show were created with the intention of carrying an unusual atmosphere by crossing different types of medias and techniques. Each of the five visible planes of my pieces is finished by printing color ink just one time individually on the support of the transparent acrylic plate. The thin layer of ink printed uniformly on the surface is opaque, but it takes on translucency as a faint gleam of light from outside goes through its transparent support. Basically, a picture is completed by coating the surface of its support with materials such as paints, pigments and varnishes, and so the properties of those materials and supports have a lot to do with the meaning of a picture and have a great influence on it. This exhibition is featured by the works intended to focus on the importance of the elements and techniques of which a picture is composed.

- Jun Koshino
《translated by Takuma Yoshikura》